الدكتوره جيهان النمرسى .. المستشار النفسى للمجموعة بقناه دريم 2 جزء من لقاء مصروف الطفل


12‏/06‏/2008

رب صدفة خير من الف جوافة



فى موسم الجوافة اللى فات
كان يوم سبت
وماما كان عندها جوافة
كلتلى انا كام جوافياية
ونزلت اشترى شوية حاجات
من سيتى مول اللى فى اخر الهرم
وانا عمالة ابص على الفترينات
اكتشفت ان فيه بذرة جوافياية
اتحشرت بين اسنانى حاولت اطلعها بلسانى
ونتج عن محاولاتى ان بؤي اتفتح على مصراعيه
ولما بؤى اتفتح على البحرى
خدودى طلعت لفوق شوية فضغطت على عنيا
النتيجة ان اللى يشوفنى يفتكرنى بضحكله
وانا مبضحكش لحد
انا كل الحكاية انى بحاول
اسلك البذرة اللى اتحشرت بين اسنانى

المهم فى محاولاتى البائسة
لقيت واحدة بتجرى من بعييييييد وجاية ناحيتى وبتقول
مش معقووووووووووووووووول
ريتشااااااااااااااااااااااارد
وبتبص ناحيتى
انا افتكرت ان فيه حد ورايا والبت دى بتندهله
لفيت راسى نوع من انواع حب الفضول
علشان اعرف مين ريتشارد ده
لما بصيت ورايا مالقيتش حد
رجعت راسى تانى
كانت البت دى واقفة قدامى
لدرجة ان راسى كانت هتخبط فى راسها
واذ فجأتن
الاقيها واخدانى بالحضن اوى
وهاريانى بوس
وانا فى عقل بالى بقول
مين دى؟

البت: وحشانى يا ريتشارد
انا مذبهلة وصامتة صمت ابو الهول
ولسانى عمال يلعب فى البذرة اللى مش عايزة تطلع
البت: اخبارك ايه يا نورا
انا فى عقل بالى: مين دى؟
انا بصوت مسموع : الحمد الله
انا فى عقل بالى تانى: ريتشارد مين؟
البت: ها اتجوزتى ولا لسه؟
انا فى عقل بالى: مين دى؟
انا بصوت مسموع: اه اتجوزت
البت : اتجوزتى خالد؟
انا فى عقل بالى: هى البت دى تعرف خالد منين؟
انا بصوت مسموع: لا اتجوزت هانى
البت: هانى مين؟
انا فى عقل بالى: مين دى؟
انا بصوت مسموع: كان معايا فى الجامعة
البت: معقول متجوزتيش خالد
ده انتى يا بنتى كنتى بتخافى تقلعى الدبلة تفرجيهالنا
كنت بتقولى ده فال وحش
انا فى عقل بالى: مين البت دى؟
انا بصوت مسموع:كل شئ قسمة ونصيب
البت : ومين اللى فسخ الخطوبة؟
انا: خطوبة ايه؟
البت:خطوبتك انتى وخالد
انا: دى حاجة عدى عليها زمن
وزى ماقلتلك كل شئ قسمة ونصيب
انا فى عقل بالى: مين البت دى؟
البت: بس ياااااه يا ريتشارد ده انتى ليكى وحشة جامدة اوى
انا فى عقل بالى: ريتشارد مين
هى البت دى هبلة ولا ايه؟
انا بصوت مسموع: ريتشارد مين؟
البت: انتى نسيتى ولا ايه؟
انا:نسيت ايه؟
البت: انت ناسية ان احنا كنا ملقبينك فى المدرسة بــــإسم
ريتشارد قلب الاسد
انا بحاول افتكر: ياااااااااااااااااه ايوة صح
انا نسيت خالص الموضوع ده
انا فى عقل بالى: مين البت دى اللى تعرفنى وانا معرفهاش
البت: بتشوفى حد من الشلة؟
انا: شلة مين؟
البت: مروة وامانى والناس دى
انا: اه بشوفهم كل فين وفين
انا فى عقل بالى: يارب البت دى
تقولى ابقى قوليلهم فلانة بتسلم عليكم
علشان اعرف اسمها
البت: ابقى سلميلى عليهم كتيير
انا هتشل لوحدى
انا: ان شاء الله
البت: بقالك اد ايه متجوزة يا نورا؟
انا: حوالى خمس سنين
البت: معلش
انا مستغربة: معلش ايه؟
البت: يعنى متزعليش نفسك
انا مستغربة وبدأت ادى وش اباحة: مزعلش نفسى على ايه؟
البت: انا كان ليا واحدة صاحبتىقعدت سبع سنين وبعد كدة ربنا كرمها
انا خلاص اديت وش الاباحة: نعمممممممممممممممم؟
البت: قصدى يعنى ان ربنا رزقها بالعيال
انا مبرقة عنيا
و وش الاباحة بقى على اخره: طب وده ايه علاقته بيا؟
البت: انا قصدى اقول يعنى ان ربنا ان شاء الله
هيرزقك بالعيال برضه
واوعى تفتكرى ان خمس سنين دول حاجة كتير
ربنا كرمه واسع
انا تقريبا اتشليت خلاص: وهو حد قالك ان ربنا مرزقنيش بالعيال
انا الحمد الله معايا شريف داخل على اربع سنين دلوقتى
البت مفزوعة: ايه؟ انتى مخلفة؟
انتى مخلفة؟
انتى عندك عيال؟
بجد انتى عندك عيال؟
لا لا لا لا
انتى اكيد بتهرجى
انتى عندك عيال
بقى انتى عندك عيال
انا: ايه فيه ايه يا بنتى ايوة الحمد الله عندى ابنى
فيه ايه
ايه الغاغة اللى انتى عملاها دى؟
البت: لا مش معقول
اصل مش باين عليكى خالص انك حملتى وخلفتى
ده انا اول ما شوفتك افتكرتك لسة متجوزتيش
انا فى عقل بالى: الله اكبر خمسة وخميسة
انا بصوت مسموع : لا بس انا تخنت برضه
البت: تخنتى ايه بس يا نورا
انا اللى ضربت خالص بعد الجواز والخلفة مش كدة؟
انا فى عقل بالى: ما هو انا لو اعرف انتى مين اساسا
كنت يمكن عرفت اذا كنتى ضربتى فعلا ولا لأ
انا بصوت مسموع: مش اوى
البت: اصل انا كمان اتجوزت وعندى عمر وحبيبة
انا: ربنا يخليهوملك
البت: بس انا ماكنتش متخيلة انك هتعرفينى؟
انا فى عقل بالى: احييييييييييييييييييه
ومين قالك انى عارفاكى؟
انا بصوت مسموع: لأ ازاى هو انا معقول معرفكيش
البت: انا اصلى شايفاكى من فترة هنا فى المول
وكنت عايزة اجى اسلم عليكى وخفت تكونى نسيانى
بس لما لاقيتك بتبصيلى وبتبتسمى اوى عرفت انك فكرانى
انا فى عقل بالى: مين دى؟
البت: المهم يا ريتشارد معاكى موبايل ؟
انا: اه
البت: طب خدى سجلى نمرتى عندك
وملتنى رقمها
انا بتخابث عليها: تحبى اسجله باسمك ولا باسم ام عمر
البت: خليها ام عمر
انا فى عقل بالى: احيييييييييييييييييييييييه
يا بتى انطقى قولى اسمك
خلينى اتنيل افتكرك فى اليوم اللى مش فايت ده
البت: انا مبسوطة اوى انى شفتك النهاردة يا نورا
ومتتصوريش انا فرحانة اد ايه انك فاكرانى
انا فى عقل بالى: مين دى ؟
البت: بوسيلى ابنك كتير وخلينا نشوفك
معاكى تليفونى اهه يعنى مالكيش حجة
انا:اكيد طبعا
البت مشيت
انا فى عقل بالى: ميييييييييييييييييين دىىىىىىىى؟
وكل الكلام اللى فوق ده
نطلع منه بحاجة واحدة بس
اللى ياكل جوافة بعد كدة
يبقى يغسل سنانه قبل ما يخرج
ام شريف

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

صراحة ياست أم شريف كل اللي أتمناه من ربنا أنه يسترها عليكى وعلى زوجك وعلى
v
v
vv

vvv
vv
vv
vv
v
v
vv
v
v
vv
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

أبنك شريف

غير معرف يقول...

الله يسامحك ويسامح البت دى ويسامح اللى بعتلى الرسالة الغلسه قوى دى
وإن أكلتى جوافه بعد كده يارب تموتى وانتى واقفه تتكلمى مع البت دى

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

الموضوع خلانى اكره الجوافة لانها بتعمل زهيمر كتير
ايهاب الخياط

غير معرف يقول...

نفسي البت دي تقرا الرسالة دي وتتكرم عليك بإرسال اسمها بس لاتنسي تبعتيلنا اسمها كمان

غير معرف يقول...

انا لو منك حخلع الضرسين اللي كانت الجوافه معلقة بينهم