الدكتوره جيهان النمرسى .. المستشار النفسى للمجموعة بقناه دريم 2 جزء من لقاء مصروف الطفل


23‏/06‏/2008

انا والجنى .. الجزء 1





رأيت فيما يرى النائم أن جني المصباح أتى إلي وخيرني في ثلاث أمنيات (كالعادة).
فطلبت منه أن تكون أربعة ولكنه رفض!! حينها تدللت عليه وقلت له: إرحل عني أيها الجني لا أريد أمنياتك. وبعد الأخذ والرد توصلت معه إلى حل وسط وهو أن أتمنى كل أمنية على حده فإن راقت لي او أعود عنها!!
اتفقنا على السابق على أن تكون كلمة السر بيني وبينه (أنا بكره اسرائيل)

الأمنية الأولى
أردت أن اكون زعيم عربي مسلم ذو قوة وبأس لديه الامكانيات والقدرات على تنفيذ احلام المسلمين في الدفاع عن الاسلام والمسلمين فلم أجد غير شخصية الرئيس المصري حسني مبارك مفصلة حسب رغباتي!!
قلت للجني .. أريد أن اكون حسني مبارك بشخصية وفكر صلاح الدين الايوبي ... فضحك كثيرا وقال : متأكد يا بيه؟
قلت له: مبارك بمنصبه الحالي مع شخصية وفكر صلاح الدين ... نفذ والا ... !!
فقال : خلاص خلاص حنفذ ... بس متنساش كلمة السر!!

صباح السبت
صحوت من نومي وإذا بي في غرفة نوم كبيرة ... فعرفت على الفور أن الامنية تحققت!
بدأت اجهش بالبكاء بدون سبب اعرفه، وعلى الفور تناولت الريموت لأشاهد قناة الجزيرة!
رأيت ما يحدث في غزة وما يحدث في افغانستان والدموع أبت أن تتوقف من عيني!
طرقٌ على الباب، ثم هذا الرجل الضخم يدخل الغرفة ويتقدم مني: سيادتك الفطار جاهز
قلت له: مش عاوز فطار ... هات لي كباية شاي (وتعجبت من اللكنة المصرية التي نطق بها لساني بسلاسة)
غادر على الفور .. وقمت انا بدوري ابحث عن (بدلة) لألبسها واذهب الى مكتبي
حين دخلت المكتب رأيت حركة غير اعتيادية في المكتب (اللي يسمعني يقول لي 20 سنة حاكم)، وأناس تسرع الخطا واناس تقف على الممر ترسم ابتسامة مصطنعه
انا عاوز اجتماع للوزراء حالا
حاضر سيادتك ... بس وزير الرياضة في ايطاليا حاليا
يجيني دلوقت بطيارة خاصة .. اجتماع بعد ساعتين بالكتير

انا جمعتكم اليوم علشان ندرس خطة عسكرية لتحرير فلسطين
من الارهابيين حضرتك؟
ايوه .. امال من مين؟
بس حضرتك دول مسلمين زينا زيهم وعرب كمان ... الجامعة العربية مش حتوافق بالاجماع!
عرب مين يا بهيمة ... بقول نحرر فلسطين من الاسرائيلين !!
يبقى الجامعة العربية حترفض بالاجماع!
مين جاب سيرة الجامعة العربية ... حنحارب لوحدنا
بس يا ريس ... لازم دول الجوار على الاقل يكونوا معانا
طيب .. شوفوا عمرو موسى وقولوا الريس مصمم على الحرب حتى لو دخل الحرب لوحده

الاربعاء
سيادتك دول الجوار وافقت بشرط السرية التامة وبدون اي اشتراك في الحرب او طلب معونات وخلافه
ماشي ... هاتوا لي وزير الحرب

كم يوم علشان نسيطر على كامل فلسطين؟
اسبوع بالكتير سيادتك
امتى نبدأ ؟
بعد يومين لو عاوز
السبت كويس؟
كويس اوي
اوكي نفذ .. وانت بنفسك تشرف على العمليات
حاضر سيادتك

الخميس
ايه الغلبة اللي بره القصر دي
دي مظاهرات سيادتك
مظاهرات علشان ايه ؟
عاوزين انتخابات عادلة سيادتك
طيب متعملوا انتخابات عادلة
اتعملت الشهر اللي فات وفزت فيها سيادتك بالعدل بنسبة 99و99%
اها ... طيب انا حقول خطاب للامة دلوقت
حاضر سيادتك ... حنده وزير الاعلام

ايها الشعب المصري المسلم، اعلن انا حسنى مبارك أنني اتنازل عن كرسي الرئاسة لمن تروه أحق مني في هذا المنصب، وكل من يرى في نفسة المقدرة على تحمل الامانة فليرشح نفسه. وأنا اعلن لكم أنني لن ابقى في منصبي هذا حال وصول الترشيح منكم. والله على ما اقول شهيد.

الجمعة
سيادتك وصلت الترشيحات الاولية
هات الاسماء
سيادتك شعبوله مرشح نفسه وفاز باربعين في المية
ومين كمان ؟
ابو تريكة سيادتك .. وفاز باربعين في المية كمان
ومين كمان؟
الواد بتاع اغنية (انا بحبك يا حمار) وفاز بعشرين في المية
طيب كم عدد اللي رشحوا ؟
مليون حضرتك
والباقي ؟
رفضو الترشيح .. معظمهم اصيبوا بالاحباط !!
اها ... ربنا يستر ليوم السبت وكل ده يتغير

السبت
خبر عاجل .. انهالت الصواريخ المصرية على تل ابيب صباح اليوم هذا وقد بدأ الجنود المصريين بالدخول الى فلسطين عن طريق معبر غزة.
اصدرت الجامعة العربية بيانا استنكاريا عما يحدث من مغامرات غير مدروسة من قبل مصر ووصفت (العدوان) على أنه مغامرة غير محسوبة!
وفي نفس السياق اصدر المرشح المصري شعبولا البوما جديدا عنوانه (انا بحب اسرائيل) كما لبس المرشح المصري ابو تريكا فانيلة صنعت في اسرائيل.

الاحد صباحا
فين وزير الحرب ؟
ايوه سيادتك
ايه اللي حاصل في الجبهة ده ... مين امر بالانسحاب؟
معرفش سيادتك
ازاي متعرفش؟ وين الوزراء ؟
ما بيردوش على تلفوناتهم سيادتك
تجيبهم لي من تحت الارض
حاضر سيادتك

الاحد مساء
سيادتك الوزراء سابوا البلد
راحوا فين؟
على امريكا سيادتك واقاموا حزب ضد سيادتك
يعني ايه ؟ طلباتهم ايه ؟
لا للحرب !!
طيب الجيش عامل ايه ؟
رئيس الاركان سيادتك هو اللي طلب منهم الانسحاب
وانت فين يا بهيم انت ؟
انا سيادتك بنفذ الاوامر
اطلع بره
حاضر سيادتك
أنا بكره اسرائيييييييييييييييييييييييييييييييل
وصحوت من نومي فاذا بي في غرفتي والجني واقف على رأسي يقهقه بصوت عال !
بلا يبليك قول آمين
آمين
بتضحك على ايه ؟
على الامنية الاولى هههههههههههههههههه
اسمع انا لي امنية ثانية صح ؟
صح .. اي رئيس عربي تبي المرة هذه؟
لا .. ما ابي رئيس عربي
اجل وش تبي؟
ابي اكون الرئيس الامريكي جورش بوش
هااااااااه .. من صلاح الدين الى جورج بوش ؟
ايه .. بس ابي اكون جورش بوش بروح وشخصية هارون الرشيد
يا نمس
اشوفك زعلت ... يالله نفذ
حاضر

يتبع

ليست هناك تعليقات: